"Sesungguhnya di dalam hati itu ada 1 kekosongan yang tidak akan terhapus melainkan kekosongan itu diisi dengan ALLAH. Dan di dalamnya ada 1 kesedihan yang tidak dapat dihapuskan melainkan dengan kegembiraan mengenali ALLAH dan taat kepadaNya" - Ibnu Qayyim Al-Jauziyah.

Wednesday, October 6, 2010

Nawaitu-ketentuan.



Bukan senang membuat pilihan itu saat aku memerlukan semua orang disekeliling faham akan situasiku. Aku bukan saja-saja dan suka-suka. Aku harap semua akan faham. Alhamdulillah sedikit demi sedikit aku telah nampak hikmahnya sekarang.


Aku pernah memasang niat, nawaitu buat diri sendiri tentang sesuatu saat mula-mula aku melangkah di jalan itu. Sungguh Allah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui telah menjadikan nawaitu itu suatu janji buat diriku sendiri. Kini, aku melihat Allah telah kembalikan aku pada nawaitu pertamaku sedang waktu itu aku telah aturkan segalanya dengan baik untuk tetap berada di bumi Shah Alam. Sungguh cantik aturanMu Ya Allah!


Hikmah yang Kau tunjukkan padaku...

Jika aku tak berada di sini saat ini – dulu aku masih ragu-ragu dengan mereka tapi kini aku telah pasti – alhamdulillah jika aku tak berada di sini tentu aku tak tahu yang sebenarnya ibu sangat menyokongku, merestui perjuangan dan langkah anaknya ini. Memang restumu wahai ayah dan ibu yang diri ini harapkan agar kau mengerti apa yang aku lakukan! Terima kasih dengan pengertian yang diberi, terima kasih kerana meminjamkan masa bersama, terima kasih yang tak terhingga!



Hadith 1 dalam susunan Hadith 40 oleh Imam Nawawi:
Segala-galanya bermula dengan NIAT.


Nawaitu..niat pertama,

Amat-amat penting, ingat lagi masa sebelum menempuh latihan industri. Pelbagai dugaan mendatang, cabaran mengasak diri namun aku luruskan niat. Saat aku tak tahu apa yang akan Allah bentang di masa hadapanku, aku berserah merayu berdoa hanya kepadaNya. Allah yang Maha Penyayang melimpahkan kasih menunjuki jalan-jalan dan merenjiskan kesedaran buat diri. Bantuan demi bantuan. Ya Allah, bagaimana harus aku membalas sedang aku tak mampu membalasnya!!! Malu sendiri.


Sejak itu aku berpegang untuk pastikan sentiasa luruskan niat, mohon ditunjukkan 1001 kebaikan dalam setiap tindakan dan dijauhkan segala keburukan yang Dia lebih tahu pada setiap pilihan yang diambil. Rasa penuh rendah diri, aku kembali kepadaMu Ilahi.

No comments:

Post a Comment