"Sesungguhnya di dalam hati itu ada 1 kekosongan yang tidak akan terhapus melainkan kekosongan itu diisi dengan ALLAH. Dan di dalamnya ada 1 kesedihan yang tidak dapat dihapuskan melainkan dengan kegembiraan mengenali ALLAH dan taat kepadaNya" - Ibnu Qayyim Al-Jauziyah.

Tuesday, November 16, 2010

Pagi Ini.

Pagi ini aku disuntik oleh semangat pejuang yang tegar mempertahankan perjuangannya.


Kini,

Apa yang aku gusarkan

Apa yang aku gundahkan

Apa yang aku persoalkan

Apa yang aku minta petunjuk dariNya

Semakin pasti jawapan


Aku semakin pasti di sini

Di saat aku membilang dan menanti

Menjengah imbasan hari esok

Dengan noktah semalam

Harapan hari ini dengan pengertian


Namun esok yang bakal kutempuh

Bukan semudah bicara bibir

Bukan semudah sekilas pandangan

Bukanlah mudah tafsirannya


Bicaranya pada aku yang melaksanakan

Buktinya pada aku yang menyimpulkan

Biarlah kaki ini terus melangkah

Mula tatih yang perlahan

Hingga lari yang kencang


Panjang…

Memang panjang perjalanan

Meski singkat yang dirasa

Namun

Jangan ada yang pergi

Jangan ada yang berlalu

Hanya bayangan tanpa makna

No comments:

Post a Comment