"Sesungguhnya di dalam hati itu ada 1 kekosongan yang tidak akan terhapus melainkan kekosongan itu diisi dengan ALLAH. Dan di dalamnya ada 1 kesedihan yang tidak dapat dihapuskan melainkan dengan kegembiraan mengenali ALLAH dan taat kepadaNya" - Ibnu Qayyim Al-Jauziyah.

Wednesday, July 14, 2010

SYAHADATUL HAQ…hak yang sudah tertunai?

MISI (Mukhayyam Intensif Siswa-siswi Islah) dalam SLOT ‘SYAHADATUL HAQ’ membuatkan diri ini berfikir sendiri, ada amanah yang besar selaku kita individu yang telah mengakui ‘TIADA TUHAN YANG AKU SEMBAH SELAIN ALLAH dan NABI MUHAMMAD SAW ITU PESURUH ALLAH’..dan aku sebagai individu muslim adakah selama aku hidup telah melaksanakan hak-hak tersebut?


Sedarkah wahai diri bahawasanya kamu INDIVIDU MUSLIM sedang menggalas tugas untuk mempraktikkan cara hidup muslim itu 24 jam sehari? Adakah telah kau laksanakan keseluruhannya???


Bertanya aku kepada diri sendiri….


Aku ini INDIVIDU MUSLIM, sedarkah aku bahawa aku ini berkewajipan menyampaikan seruan ISLAM ini kepada hamba-hambaNya yang masih belum menerima seruan itu? Tugas ini sepatutnya tidak disandarkan kepada segelintir pihak sahaja namun setiap dari kita yang beragama Islam sebenarnya perlu memahami hak SYAHADAH itu sendiri.


Muhasabah kembali wahai diri…tuntutan sebagai INDIVIDU MUSLIM sudah terlaksana?


Seruan ini menjadi satu cara hidup, mengaplikasikan dalam tatacara hidup, menyeru, mengajak manusia berbondong-bondong taat dan tunduk patuh kepadaNya. Di manakah kamu wahai diri???

No comments:

Post a Comment