"Sesungguhnya di dalam hati itu ada 1 kekosongan yang tidak akan terhapus melainkan kekosongan itu diisi dengan ALLAH. Dan di dalamnya ada 1 kesedihan yang tidak dapat dihapuskan melainkan dengan kegembiraan mengenali ALLAH dan taat kepadaNya" - Ibnu Qayyim Al-Jauziyah.

Tuesday, August 3, 2010

Terjun ke Medan Usrah

Aku hanya bermula mengenali usrah ketika aku berada di ipt, UiTM Shah Alam. Aku masih ingat waktu itu, saat aku berperang dengan diri. Seringkali aku bermonolog, bertanya kepada diri dan meminta Allah menunjuki aku ke jalan yang lurus. Aku tidak tahu ke manakah saat itu, kepada siapakah aku ingin mengadu dan dari mana aku harus bermula. Rahmat Allah itu Maha Luas dan dia tunjukkan kepadaku.


Aku ingat lagi pengaruh di Shah Alam bukanlah sedikit, jika iman tak kuat maka mudahlah tergelincir. Sana-sini boleh saja nak dapatkan hiburan dan terjerumus dalam perkara yang sia-sia. Hatiku saat itu cuma inginkan satu, kekuatan untuk terus taat dalam beramal dan berterus-terusan dalam melakukan pekerjaan kebaikan. Dari manakah sumber kekuatan itu?


Saat itu aku rindukan tarbiyah seorang ibu, perhatiannya dan ketegasan mak yang tak pernah letih menegur aku. Aku tidak mahu tanpa keberadaannya; aku meninggalkan solat, lupa melazimi al-Quran seperti kebiasaannya atau lalai dalam suruhanNya. Aku sering memandang redup dari kejauhan saat aku melihat oranng lain ingin berjemaah ke masjid atau mengikuti majlis-majlis ilmu. Sedang aku entah ke mana, membazirkan masa di pusat membeli belah?


Aku mula merasa sudut hati yang kosong, jiwa yang kegersangan dan rindu yang tak terungkap. Semuanya kerana aku rasakan aku semakin menjauh dengan Allah, ketaatan yang menghakis dan kelalaian yang mendabik. Aduh, terlalu parah saat itu dan aku terfikir adakah hatiku ini telah mati?


Perancangan dan ketentuan terbaik Allah telah aturkan buatku, satu persatu jalan yang Allah telah buka buatku. Bermula dengan dipertemukan seorang sahabat aku diperkenalkan dengan usrah dan saat aku merasai kemanisan usrah itu, aku merasakan roh yang baru pada diri yang telah dibasahi dengan tarbiyah. Aku berjanji kepada Allah, setelah Allah memberikan taufik hidayahNya itu maka akan kucuba sedaya upaya untuk istiqomah. Ameen ya Rabbi!


'Aku hanyalah ingin menjadi hamba Allah yang TAAT & berTAQWA juga menjadi umat Muhammad S.A.W. yang terbaik.'

No comments:

Post a Comment