"Sesungguhnya di dalam hati itu ada 1 kekosongan yang tidak akan terhapus melainkan kekosongan itu diisi dengan ALLAH. Dan di dalamnya ada 1 kesedihan yang tidak dapat dihapuskan melainkan dengan kegembiraan mengenali ALLAH dan taat kepadaNya" - Ibnu Qayyim Al-Jauziyah.

Monday, August 2, 2010

Saat Allah Memberikan TarbiyahNya

Bicara tentang mengajak manusia kepada kebaikan, ada lagi yang Allah ingin memberikan tarbiyah buat diri ini dalam menyediakan diri menjadi yang terbaik dan berusaha menyantuni insan lain dengan berhikmah.


Memberi Kepada Yang Mahu Vs Memberi Kepada Yang Perlu Tetapi Tak Mahu


Saat bergerak dalam keselesaan sentiasa menerima tindakbalas yang positif, bagaimana pula respon kita apabila menghadapi tindakbalas yang negatif..?


Mengikuti program baru-baru ini benar-benar menguji tahap keupayaan aku dalam menggerakkan manusia berbuat kebaikan. Sedar bahawa diri perlu lebih banyak menyerap ilmu dan mendidik diri.


Saat kita menyeru, mereka tidak mendengar.

Saat kita memberi, mereka menolak.


Diri ini percaya bahawa menyantuni manusia bukanlah seperti mengarah binatang. Binatang mungkin kita boleh arah saja sebab mereka tak punya hati dan perasaan. Menyeru manusia ke arah kebaikan menuntut kesabaran dan hikmah. Bagaimana pula kita nak berhikmah di saat orang lain cuba membatu dan mengikut rentak mereka sendiri?


Aduhai alangkah payahnya saat itu, kalau diikut rasa hati tak perlu peduli tentang mereka tetapi apabila mengingatkan diri bahawa setiap tindakan itu amal kepada Allah maka rasa tenanglah hati ini. Sekurang-kurangnya aku telah berusaha mengajaknya.


Lalu aku dan sahabat, kami mendekati mereka. Cuba melunakkan suara dengan kata-kata yang mudah, sedikit ingatan dan pujukan semoga mereka tergerak untuk melakukan. Alhamdulillah, mereka boleh menerimanya meskipun perlu diperhatikan gerak-geri dan langkah mereka hingga saat mereka benar-benar melaksanakan seruan. Tidak semua yang begitu, masih ada yang melengahkan, mungkin ada yang cabut lari tanpa kami sedari, apa yang termampu itulah yang kami awasi. Kami cuba untuk menyemai keakraban, menghapuskan jurang dan melenyapkan kebencian kerana sesungguhnya kami bukan membenci mereka tetapi tidak suka dengan sikap mereka. Itulah yang perlu diubah sebenarnya. Mereka ini mungkin nampak keras pada sikap tetapi hati mereka sebenarnya tidak begitu. Biar seganas, sebrutal dan seteruk mana pun sikap mereka, kalau kena pada caranya akan luntur jua. Bak sang batu dan air.

No comments:

Post a Comment