"Sesungguhnya di dalam hati itu ada 1 kekosongan yang tidak akan terhapus melainkan kekosongan itu diisi dengan ALLAH. Dan di dalamnya ada 1 kesedihan yang tidak dapat dihapuskan melainkan dengan kegembiraan mengenali ALLAH dan taat kepadaNya" - Ibnu Qayyim Al-Jauziyah.

Thursday, January 13, 2011

Bukan Sepertiku

Pada jalan-jalan yang kau lalui

Pada jalan-jalan yang telah kutempuhi


Pada satu jalan

Kita menapak langkah demi langkah

Sedar atau pun tidak

Kita sebenarnya sedang sama-sama

Menuju ke destinasi yang satu


Pada bicara yang kututur

Pada tindak yang kugagahi

Semuanya terletak pada keterbatasan diri


Andai ada kata pengguris jiwa

Jangan disimpan meniti masa

Andai ada tindak tak menyenangkan

Jangan pada pandangan sahaja

Katakan keranaku bisa menerima

Biar pahit ditelan rasa


Andai ada teguran kutuju

Jangan sangka aku menunjuk pandai

Andai ada cuba kulihat kesilapanmu

Jangan sangka aku suka-suka

Mengintai aib pada diri insan

Sedang aku cuma

Cuma semata mahu kau menyedari

Menjadi lebih baik dan memperbaiki pada dirimu

Bukan sepertiku

Dan jangan sepertiku


Entah-entah

Dalam bicara aku khilaf

Dalam nasihat aku lupa

Lupa pada diri sendiri

Alpa pada ingatan sendiri

Abai pada amal kendiri

Lalu siapalah yang aku harapkan

Melainkan kau

Yang melihat segala kurangku

Kerana kita sama tak bisa sempurna

Sering pula menjadi lupa

Pada tujuan diri sebagai HAMBA


Khair Hibballilah. 13 Jan 2011. 3.30pm

2 comments: