"Sesungguhnya di dalam hati itu ada 1 kekosongan yang tidak akan terhapus melainkan kekosongan itu diisi dengan ALLAH. Dan di dalamnya ada 1 kesedihan yang tidak dapat dihapuskan melainkan dengan kegembiraan mengenali ALLAH dan taat kepadaNya" - Ibnu Qayyim Al-Jauziyah.

Wednesday, January 12, 2011

Ruhul Jadid

Ruhul Jadid – ruh baru.

Bicara ini tiba-tiba bermain di fikiran. Telah aku temukan di sini?


Shah Alam -> Batu Pahat -> Kulai

Daerah yang telah kulalui dan sedang kutempuhi.

Setiap daerah ini mempunyai kisahnya tersendiri, kisah yang ingin aku khabarkan adalah perjalanan tarbiyahnya ketika berada di daerah-daerah tersebut.


-Shah Alam


Pastinya, ruh yang aku temukan, perjalanan yang masanya singkat tetapi pengalamannya sungguh bernilai buat diri ini adalah ketika di Shah Alam. Rindu pada tarbiyah akan membawakanku kepada Shah Alam. Tarbiyah sewaktu pengajian yang apabila kunilai kini amat bergerak, mantap dan produktif. Jiwa dan semangat muda lah katakan!


Sahabat-sahabat di sana, akhawat sentiasa berlegar di kotak ingatan ini. Tak mungkin dapat dilupakan kerana membangunnya diri ini adalah bermula dengan kalian.


-Batu Pahat


Tanah kelahiran yang jika sebelum ini, pulang pada cuti semester tidak berisi. Tak dimanfaatkan sebaiknya, duduk terperuk di rumah sehingga menghadirkan kebosanan. Namun setelah habis pengajian, aku tak berhenti menghubungi akhawat di BP untuk meneruskan pentarbiyahan. Tarbiyah perlu diakarumbikan dalam diri seseorang muslim itu. Alhamdulillah, dipertemukan dengan ‘geng BP’ iaitu Kak Fifi dan Kak Jannah. Bersama-sama menggapai matlamat menyusun langkah dan berkongsi setiap rasa, suka dan duka ditempuhi bersama. Hala tuju kita satu dan padu.


Kak Fifi: Teringat pada banyaknya impian yang serupa antara kita berdua. Angan-angan…adakah kita sekadar mahu ianya menjadi angan-angan..? Oh tidak, aku harap semoga kita Berjaya menggapainya insyaAllah. Allahuma amen!


Kak Jannah: Kita telah banyak bersama, berkongsi masa dan rasa. Kita telah juga banyak belajar dari kehidupan ini. Dari perkongsianmu, ku beroleh manfaat dan iktibar. Dari perkongsianku, moga ada sesuatu yang boleh dipelajari. Harapnya begitulah kak. Berbakti di tanah kelahiran sendiri membawaku belajar mencintai dan menghargai.


-Kulai


Kini. Waktu ini dengan kudrat keizinannya aku berbakti di bumi Kulai ini. Sesungguhnya, daerah ini jauh sekali dalam perancangan masa depanku melainkan aku hanya ingin terus berada di Shah Alam. Sepertimana aku dan Kak Jannah, kami kembali ke pangkuan keluarga setelah selesai pengajian. Itu bukanlah sebab untuk kami berhenti dan berlalu. Kak jannah masih di BP namun sedang meniti hari-hari untuk kembali menyambung pengajian Ijazah Sarjana. Alhamdulillah, rezekinya di situ.


Perjalanan tarbiyah setelah bekerja dan sewaktu belajar amat-amatlah berbeza. Bolehkah untuk aku katakan bahawa aku juga dalam proses menyesuaikan diri’ dalam situasi tarbiyah yang berbeza ini. Suasananya berbeza dan menuntut aku untuk benar-benar faham suasana tarbiyahnya. Kulai masih banyak memerlukan ‘Ruhul Jadid’ dan aku sendiri juga perlu mendatangkan ruh dalam membina semangat dan kekuatan untuk bergerak di wilayah baru ini.


Setiap daerah yang ditapaki menambah pengalaman buat diri. Kita sebenarnya sedang belajar dan mendalami…dan semoga itulah jua yang diperolehi oleh diri ini.


Bawalah ruh-ruh baru ke daerah-daerah baru yang perlu dijejaki.


Menghidupkan tarbiyah dengan ‘Ruhul Jadid’…

No comments:

Post a Comment