"Sesungguhnya di dalam hati itu ada 1 kekosongan yang tidak akan terhapus melainkan kekosongan itu diisi dengan ALLAH. Dan di dalamnya ada 1 kesedihan yang tidak dapat dihapuskan melainkan dengan kegembiraan mengenali ALLAH dan taat kepadaNya" - Ibnu Qayyim Al-Jauziyah.

Tuesday, January 4, 2011

Tetamu Allah

Menjadi tetamu Allah…menjejak tanah Haramain…impian yang semoga diperkenankan Allah pada masa dan waktu yang terbaik nanti.


Tiba-tiba kerinduan diri semakin memuncak kepada tanah Haramain selepas pertemuan dengan sahabat satu kuliah di universiti. Walau hanya kami bertiga. Kami memang merancang pertemuan tambahan pula salah seorang sahabatku ini baru sahaja pulang dari menunaikan Haji.


Tumpang gembira buatnya yang telah dijemput terlebih dahulu untuk menjadi tetamu Allah. Sungguh istimewa…cemburu sungguh!


Makkah dan Madinah.


Destinasi yang sentiasa diimpi untuk dijejaki. Tanah yang diberkahi dan penuh rahmah.


Bertemu sahabatku, Mun (nama panggilan) memang penuh cerita. Ceritanya membuat diri semakin rindu untuk bertandang ke sana.


Menjadi tetamu Allah bukan sebarang. Diri kita dari hujung rambut ke hujung kaki perlu disucikan lebih-lebih lagi sang hati. Pada waktu ini, keimanan kita diuji. Keyakinan tak berbagi pada janji Ilah itulah yang utama.


Sahabatku, semoga segala amalmu diterima Allah dan diganjarkan sebaiknya. Semoga Haji yang dilalui membawa hijrah fil khair yang lebih besar selepas ini. Allahumma amen ya Rabbal ‘Alamin.

No comments:

Post a Comment