"Sesungguhnya di dalam hati itu ada 1 kekosongan yang tidak akan terhapus melainkan kekosongan itu diisi dengan ALLAH. Dan di dalamnya ada 1 kesedihan yang tidak dapat dihapuskan melainkan dengan kegembiraan mengenali ALLAH dan taat kepadaNya" - Ibnu Qayyim Al-Jauziyah.

Monday, June 21, 2010

Agar Bidadari Syurga Cemburu Padamu..

Allah tidak melihat kepada tubuh kalian dan tidak pula kepada bentuk kalian. Allah hanya melihat kepada hati dan perbuatan kalian (HR Muslim)

Sahabat-sahabatku yang dikasihi kerana Allah…..,

Andai kau berkira-kira untuk menjadi…………wanita solehah yang dicemburui para bidadari syurga..

Maka ingatlah…semua itu terletak padamu, memang engkau boleh memilih tetapi renungkanlah..

- Andai kau katakan bahawa kamu hidup sudah dikelilingi suasana yang beriman dan pasti Allah takdirkan kesolehan itu pada dirimu maka cuba renungkanlah:

Allah membuat perumpamaan bagi orang-orang kafir, istri Nuh dan istri Lut. Keduanya berada di bawah penguasaan 2 orang hamba yang soleh di antara hamba-hamba kami; lalu kedua istri itu berkhianat kepada kedua suaminya, tetapi kedua suaminya itu tidak dapat membantu mereka sedikit pun dari siksa Allah; dan dikatakan kepada kedua istri itu, “Masuklah kamu berdua ke neraka bersama orang-orang yang masuk.” (atTahrim:10)

Sesungguhnya Allah pemilik setiap hati-hati maka cenderungkanlah hatimu kepada kebaikan supaya Allah juga melimpahkan kebaikan dan rahmat kasih sayangNya padamu.


- Andai kamu menyalahkan suasana kehidupanmu sekeliling yang tidak membantu kamu menjadi hambaNya yang taat kepada Allah maka renungi ayat ini:

Dan Allah membuat perumpamaan bagi orang-orang beriman, istri Fir’aun, ketika dia berkata, “Ya Tuhanku, bangunkanlah untukku sebuah rumah di sisiMu dalam syurga dan selamatkanlah aku daripada Fir’aun dan perbuatannya, selamatkanlah aku dari kaum yang zalim,” (atTahrim:11)

Kebaikan itu tidak datang dengan sendirinya, ia perlu didatangi dan dicari. Teruskanlah pencarianmu wahai sahabat-sahabatku…semoga Allah membimbing kita ke jalanNya..


- Andai kecintaanmu kepada Allah yang engkau lebih utamakan daripada kecintaanmu kepada dunia, maka Allah sudah berfirman member janji yang terbaik buat hamba-hambanya yang soleh:

Dan Maryam putri Imran yang memelihara kehormatannya, maka Kami tiupkan ke dalam rahimnya sebagian dari roh (ciptaan) Kami; dan dia membenarkan kalimat-kalimat Tuhannya dan kitab-kitabNya dan dia termasuk orang-orang yang taat. (atTahrim:12)

Duhai sahabatku, sungguh Tuhanmu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, moga hati-hati kita ditetapkan kepada kebaikan, menyukai kebaikan dan hidup mati kita dalam kebaikan..insyaAllah.

No comments:

Post a Comment