"Sesungguhnya di dalam hati itu ada 1 kekosongan yang tidak akan terhapus melainkan kekosongan itu diisi dengan ALLAH. Dan di dalamnya ada 1 kesedihan yang tidak dapat dihapuskan melainkan dengan kegembiraan mengenali ALLAH dan taat kepadaNya" - Ibnu Qayyim Al-Jauziyah.

Monday, June 21, 2010

Potret Hati Buat Diri

Wahai diri,

Aku merasakan kerapuhan pada hati dan jiwamu

Kerana aku lihat kau tidak tulus dan telus

Dalam mendamba dan meraih cinta Ilahi


Kau menapak di jalan mujahadah

Tapi kau jua susuri dunia ini seadanya

Kau ikut arus dunia

Sampai kau terlupa di mana perananmu yang sebenar

Mengapa kau tidak kuat menepis itu semua?


Kau terleka dan terlalai

Dalam enak kau melihat dunia menyanjungimu

Sebenar di sisi Tuhan engkau tenggelam

Tenggelam dalam nikmat kepuraan


Bukanlah sekadar cukup

Andai dosa dan maksiat kau hindari

Namun yang sia-sia tidak kau jauhi


Maka mata hatiku memandang

Benar..

Diriku sebenarnya menjauh

Jauh dari tuhanmu..

Bagaimana?

Akan ku perolehi lagikah rahmat kasihNya?


Aku merenung diri kembali

Muhasabah mengenang diri

Mengapa aku begini?

Syaitan dan nafsu menguasai

Dimana ketakutan dan kegetaran yang dulu wahai diri???

Sungguh..aku jatuh!

Jatuh dalam taklukan iblis durjana

Aku sakit hati!

Membuat si durjana gembira

Bangga dengan penurunan imanku…


Dulu, pernah kau berjanji

‘pasti lahirku bukan semata

Aku ingin menjadi istimewa di sisiNya’

Adakah kini kau istimewa

Atau kau sebenarnya sama sahaja


Wahai diri,

Pastilah kau temui

Andai kau tidak benar2 kembali padaNya

Berjuang untukNya

Di sisiNya akan ada hamba

Yang lebih bersedia berkorban untukNya


Maka di suatu sisi

Aku tertunduk malu

Ku imbas kembali sirah

Umar alkhattab dan Umar abdul aziz

Insan-insan hebat yang benar2 berubah

Berhijrah keranaNya


Aku tertunduk malu menangisi

Sudah cukupkah mujahadahku ini

Untuk mengakui akulah umat Muhammad SAW

Yang benar2 berbakti

Sungguh aku….jauh sekali

No comments:

Post a Comment