"Sesungguhnya di dalam hati itu ada 1 kekosongan yang tidak akan terhapus melainkan kekosongan itu diisi dengan ALLAH. Dan di dalamnya ada 1 kesedihan yang tidak dapat dihapuskan melainkan dengan kegembiraan mengenali ALLAH dan taat kepadaNya" - Ibnu Qayyim Al-Jauziyah.

Tuesday, June 22, 2010

Kita..Disenangi @ Tidak?

Apabila berteman..

Ada satu peristiwa yang mengingatkan diri ini tentang pertalian, persahabatan dan teman. Apabila terkenang, SATU KENYATAAN YANG TIDAK DAPAT DINAFIKAN DALAM HIDUP KITA ADALAH KITA TIDAK MUNGKIN MENJADI TEMAN YANG SEMPURNA DI MATA SEMUA DAN KEHADIRAN KITA TAK SEMESTINYA DISENANGI SEMUA…ITULAH HAKIKATNYA. Bagaimana kita menerima hakikat ini seadanya dan memahami sebaiknya supaya pergaulan yang sihat dapat dipraktikkan dalam kehidupan.

Islam sendiri telah memperhalusi perkara ini dengan menjadikan junjungan mulia Nabi Muhammad SAW sebagai contohnya. Rasulullah SAW yang mempunyai akhlak yang baik lagi mulia masih ada orang yang memusuhinya. Hal ini menunjukkan manusia ini masih insan yang lemah yang tidak mampu menguasai pemikiran dan akal manusia. Hanya Allah SWT yang mempunyai sifat kesempurnaan ini oleh sebab itu hanya Allah yang berhak memberi petunjuk dan menyesatkan sesiapa yang Dia kehendaki.

Kita sendiri apabila mengetahui bahawa ada orang lain yang tidak sehaluan dengan kita atau tidak suka dengan cara kita, kita akan berasa gelisah. Kalau boleh nak saja kita memberi kepuasan kepada setiap orang tetapi itu adalah sesuatu yang kita tak mampu lakukan dan tak mungkin dapat lakukan. Bagaimana kita menghadapi situasi ini dan adakah kita mampu menghadapi situasi ini? Sebagai insan yang lemah disisiNya, terimalah pandangan positif mahupun negatif daripada orang di sekeliling kita, kalau boleh untuk perbaiki diri lakukan dengan sebaiknya tetapi andai ada kekurangan diri yang perlu diterima seadanya...terimalah dengan hati yang terbuka.

Kadang-kala kita sendiri tidak dapat lari daripada perasaan negatif terhadap orang lain sehinggakan akhirnya kita menyimpan perasaan jelik dan benci apabila melihatnya. Kawallah perasaan, jangan biarkan perasaan menguasai kita...kitalah yang menentukannya. Sesungguhnya perasaan itu di tusuk oleh syaitan durjana. Berbahagialah dengan kehadiran insan-insan yang menyenangi kita mahupun yang tidak menyenangi kita kerana itulah lumrah dalam kehidupan dunia ini. Ada hikmah dalam setiap ketetapan Allah itu dan buatlah yang terbaik kepada semua orang dan berlapang dada kerana kamu pasti akan berasa tenang dan damai selepas itu, insyaAllah biiznillah wallahualam.

1 comment:

  1. Bismillah walhamdulillah.

    Syukur sangat2 dikurniakan sahabat yang disenangi seperti dirimu. Ya Allah kuatkanlah ikatannya Ya Rabbi. Allahumma amin.

    ReplyDelete