"Sesungguhnya di dalam hati itu ada 1 kekosongan yang tidak akan terhapus melainkan kekosongan itu diisi dengan ALLAH. Dan di dalamnya ada 1 kesedihan yang tidak dapat dihapuskan melainkan dengan kegembiraan mengenali ALLAH dan taat kepadaNya" - Ibnu Qayyim Al-Jauziyah.

Tuesday, September 21, 2010

Aku Sedang Diuji.


Setiap hari setiap masa kita sentiasa diuji.


Aku sedang diuji..dengan ujian yang dah berkali-kali menghimpitku. Ya Allah, aku bukanlah mengeluh dengan hadirnya ujian itu namun ia membuat aku bingung, tercari-cari titik penghujungnya dan apakah hikmah disebalik aturanMu itu.


Saat dihambat ujian itu dulu, aku hanya sekadar mengabaikannya tetapi di mana saja keberadaanku, ia tetap menghambatku. Telah berkali-kali aku memohon petunjuk Allah dalam menghadapi ujian ini dan dalam setiap keputusan yang telah diambil aku pasti itulah jalan terbaiknya. Aku memutuskan semata kerana redha Allah. Dia yang mengaturkan segalaNya, mengetahui apa yang tersurat dan tersirat maka kepadaNya aku berserah meletakkan pergantungan.


Tidak akan mengambil jalan mudah. Dan jika diri ini masih diuji dengan ujian yang satu ini, mungkin Allah nak tunjukkan sesuatu pada aku. Allah tahu aku mampu dan kuat untuk menghadapi ujian ini. Allah ingin melihat sejauh mana keimananku dan keteguhanku dalam memegang prinsip diri yang selama ini aku pegang.

Ya Allah, terlalu banyak limpahan nikmatMu. Dengan kekuatanMu ya Rabbul ‘Alamin, tiupkanlah kekuatan buat diri yang lemah ini.


Saat aku diuji,

Betapa aku melihat luasnya Kau bentangkan kecintaanMu buatku selama ini,

Sedikit sekali aku bersyukur.

Ampunkanlah hambaMu ini.


Tentukanlah yang terbaik buat diri ini

Allahumma amen ya Rabbana!

2 comments:

  1. Assalamu'alaykum!

    Ana juga ada post sebegini baru-baru ini, hehe kita pon dah share bersama kan?

    Takpa siapa yang lebih tahu tentang hati kita,jika bukan penciptanya?

    Tabah dan sabarlah ukhti (memujuk diri sendiri juga)

    Hanya Kepada ALlah lah..kita mengharap!

    ReplyDelete
  2. 'alaikumussalam wbt.
    bukan letih dgn ujian tp mengharapkan Allah terus menghembuskan kekuatan buat diri ini, akak pun sama..=)

    ReplyDelete