"Sesungguhnya di dalam hati itu ada 1 kekosongan yang tidak akan terhapus melainkan kekosongan itu diisi dengan ALLAH. Dan di dalamnya ada 1 kesedihan yang tidak dapat dihapuskan melainkan dengan kegembiraan mengenali ALLAH dan taat kepadaNya" - Ibnu Qayyim Al-Jauziyah.

Friday, September 3, 2010

Warkah dari Malaysia, Untukmu Indonesia

‘Alaikumussalam wbt.


Ketika tercetusnya isu yang merobek hubungan baik antara Malaysia-Indonesia,

Waktu sebahagian rakyat Indonesia berdemonstrasi melepaskan amarah kepada bumi bertuahku Malaysia,

Terdetik di dalam hati dengan harapan semoga dikalangan sahabatku di sana tidak tergolong dalam mereka yang meresap api-api permusuhan itu.


askum... ukhti... sebagai seorang muslim yang baik kenapa sih ga nasihatin pimpinanmu... yang sudah tidak berbuat baik dengan tetangga seperti Indonesia? kenapa hanya diam? punya mulut tapi tak bisa bicara... buat apa?


Apabila pesanan di atas ana terima dari seorang sahabat Indonesiaku, maka harapanku agar persoalan yang diajukan kepadaku ini tidaklah berbaur kebencian jauh sekali permusuhan. Ya, mungkin sahabatku ini perlukan sedikit penjelasan dari seorang sahabat di bumi Malaysia.


Sungguh diri ini amat berharap di pihak kamu di sana memperhalusi isu ini sebaiknya, menimbang tara sebelum segala tindakan diambil, meneliti akar permasalahan dan memandang jauh kepincangan yang bakal timbul pada masa hadapan.


Sungguh kerana ana percaya kamu dan teman-teman yang lain dapat mentafsirkan segala hal yang mendatang dengan bijak!


Berfikirku bertanya pada diri, adakah kami ini tidak lagi santun dalam hubungan dengan jiran tetangganya Indonesia..?


Ketahuilah di bumi Malaysia ini, rakyat Indonesia yang sudah bermastautin di sini bilangannya bukan sedikit dan jika benar kami ingin mengeruhkan lagi persaudaraan yang telah terbina setelah sekian lama, sudah pasti kami tidak berlaku santun kepada warga Negara kamu di sini.


Lantas setelah tindakan luar dugaan yang sebahagian rakyat Indonesia lakukan sewaktu demonstrasi, sudah tentu kami di sini boleh saja membalasnya dengan tindakan yang setaraf dengannya. Api tidak semestinya perlu dibalas dengan api juga.


Kenapa hanya diam?


Ana teringat satu hadis Rasulullah SAW…Lebih baik diam kerana DIAM itu HIKMAH. Tak semua perkara perlu dicetuskan dengan kelantangan suara atau kekerasan perbuatan kerana di situ dilihat bukanlah dapat menjernihkan keadaan dengan serta-merta malahan hanya akan menimbulkan lebih banyak kekacauan. Cerminan yang dapat dibiaskan setelah itu juga menggambarkan perilaku manusia itu sendiri, adakah masih dalam santunan budi yang baik atau sebaliknya?


Wahai sahabatku,

Saat ada dikalangan saudara terdekat menyatakan kebencian terhadap tindakan sebahagian warga tanah air kamu sewaktu demonstrasi dan mereka melahirkan perasaan geram, maka ana suarakan bahawa lupakah kita pada tali persaudaraan pada kenalan kita di Indonesia? Agar mereka ingat dan jangan terlalu taksub pada kepincangan yang melanda saat ini.


Isu yang lebih UTAMA..


Ingatlah saat masing-masing antara kita mengendong isu ini di muka dunia, ada pihak yang mendapat untung daripadanya iaitu KUFFAR dan ramai antara kita memejamkan mata seketika berhubung ISU UMMAH yang lebih utama, PALESTIN! Alangkah bagusnya HAMASATUS SYABAB (semangat-semangat yang berapi) ini kita kumpulkan pada isu ummah yang lebih layak!


Moga Allah tunjukkan kita jalan TERBAIK!


Berhubung isu ini, pasti ada jalan terbaiknya. Kita ini sedang diuji oleh Allah, tambahan lagi pada Ramadhan yang penuh keberkatan. Jangan dicemari kemuliaan bulan Ramadhan ini pada perkara yang tidak sepatutnya. Seharusnya pada bulan baik segalanya akan bertambah baik, ukhuwwah bertambah mantap. Bukan amal soleh dan amal kebaikan saja perlu disemarakkan, tarbiyyah perlu diperkasakan. Marilah kita mengambil jalan terbaik dan pemimpin-pemimpin kita pasti juga akan mengambil jalan terbaik, yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk dan kurang itu juga datang dari Allah tetapi disandarkan pada diri yang khilaf.


“ Dan barang siapa berserah diri kepada Allah sedang dia orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya dia telah berpegang pada buhul (tali) yang kukuh. Hanya kepada Allah kesudahan segala urusan. ” (31:22)


Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment